Mažai riebalų turinti dieta širdies sveikatai


Argentinietiškas kepsnys © E. Kniežausko nuotr. Po 35 metų dietinė malda, kad sotieji nestandartinė hipertenzija kenkia širdžiai, panašu tirpsta, kaip sviestas karštoje keptuvėje.

Prieš dešimtmetį išpopuliarėjo dieta, kai valgoma daug mėsos, žuvies ir sūrio, o angliavandenių vartojama mažai, praneša BBC. Atlikdami bandymus su pelėmis, Beth Israel medicinos centro Bostone mokslininkai nustatė, kad tokia dieta pažeidžia arterijas. Mokslininkai nutarė atlikti tokius bandymus, atsižvelgdami į pranešimus, kad mažai angliavandenių turinčios dietos besilaikantys žmonės patiria širdies smūgius.

Tai valgyti raudoną mėsą ir sūrį gerai? Ar dabartiniai patarimai riboti sočiuosius riebalus bus pakeisti priešingais? Jei taip, kaip nutiko, kad taip ilgai klydome? Pasaulio sveikatos organizacijos PSO duomenimis, širdies kraujagyslių ligos yra pagrindinė mirties priežastis pasaulyje, kasmet nužudo daugiau, nei 17 milijonų žmonių, tai sudaro maždaug trečdalį visų mirčių.

Straipsniai

Prognozuojama, kad iki ųjų, jos bus atsakingos už 23 milijonus mirčių kasmet. JAV, skaičiuojama, gyvena apie 81 milijonas žmonių, sergančių širdies kraujagyslių ligomis. Sveikatos priežiūros sąskaitos siekia dangų. Idėja, kad sotieji riebalai — kurių daug gyvulinės kilmės produktuose, tokiuose kaip mėsa ir pieno produktai, tiesiogiai didina širdies infarkto riziką, buvo dietologijos stuburas nuo XX a. JAV oficialiai patariama, kad iš riebalų neturėtų būti gaunama daugiau, nei 30 procentų visų kalorijų, ir ne daugiau, nei 10 procentų — iš sočiųjų riebalų.

JK rekomendacijos daugmaž tokios pačios. Tai jokiu būdu nėra nepasiekiamas tikslas: vidutinis vyras galėtų suvalgyti visą 30 cm peperoni picą ir dar turėtų vietos ledams, kol pasiektų ribą. Anksčiau valgydavome netgi dar daugiau. Nuo šeštojo dešimtmečio iki aštuntojo pabaigos riebalai JK sudarė daugiau, nei 40 procentų suvartojamų kalorijų.

saulėgrąžų sėklos ir hipertenzija

Panašiai ir JAV. Bet pasklidus perspėjimams, žmonės ėmė mažiau vartoti tokio maisto, kaip sviestas ir jautiena. Maisto pramonė sureagavo, užpildydama lentynas mažai riebalų turinčiais sausainiais, pyragais ir riebiaisiais mišiniais. Taigi žinutė buvo išgirsta, bent jau iš dalies. Vakarų šalyse mirčių nuo širdies ligų sumažėjo.

Prenumeruok

UK aisiais daugiau nei pusė visų mirčių buvo nuo širdies kraujagyslių ligų; m. Bet medicininis gydymas ir prevencija patobulėjo taip dramatiškai, kad neįmanoma pasakyti, kokį vaidmenį — ir ar iš viso — suvaidino dietos permainos. Ir nors riebalų naudojimas sumažėjo, nutukimo ir su juo siejamų susirgimų — ne. Norint įvertinti, kaip sotieji riebalai veikia mūsų sveikatą, turime suprasti, kaip su jais tvarkosi kūnas, ir kaip jie skiriasi nuo kitų riebalų tipų.

Kai suvalgote riebalų, jie keliauja į plonąsias žarnas, kur suskaidomi į sudėtines dalis — riebiąsias rūgštis ir glicerolį — ir absorbuojamį žarnas dengiančias ląsteles. Ten jie supakuojami su cholesteroliu ir baltymais ir pasiunčiami į kraujo tėkmę. Šie maži apvalūs paketai vadinami lipoproteinais, ir leidžia vandenyje netirpiems riebalams ir cholesteroliui bendrai vadinamiems lipidais pakliūti ten, kur jų reikia. Kuo daugiau mažai riebalų turinti dieta širdies sveikatai valgote, tuo daugiau lipoproteinų kraujyje.

Paskelbta, kokia dieta efektyviausiai atitolina širdies ligas ir lemia ilgą gyvenimą

Ir čia, remiantis bendru supratimu, prasideda sveikatos problemos. Cholesterolis: geras ir blogas Lipoproteinai būna dviejų rūšių, didelio tankio ir mažo tankio. LDL yra blogi, kadangi gali prilipti prie arterijų sienelių vidaus, sudarydami kraujagysles siaurinančias ir kietinančias plokšteles, kurios didina kraujo krešulio susidarymo ir kraujagyslės užblokavimo riziką.

alchoholinė širdies sveikata

Iš visų naudojamų riebalų, sotieji riebalai blogojo cholesterolio lygį kelia labiausiai. Paties cholesterolio vartojimas turi stulbinančiai mažai įtakos: savo blogą vardą jis užsitarnavo dėl to, kad yra gyvuliniame maiste, kuriame paprastai būna ir daug sočiųjų riebalų.

hipertenzija ir diklofenakas

Priimta manyti, kad HDL daugėja, valgant maistą, kuriame gausu nesočiųjų riebalų arba tirpios ląstelienos, tokį, kaip viso grūdo produktai, vaisiai ir daržovės. Tokia, trumpai tariant, yra lipidų hipotezė, ko gero įtakingiausia idėja žmogaus maitinimosi istorijoje. Hipotezės ištakos siekia XX a. Tuo metu tai buvo aiškinama kaip senėjimo pasekmė. Bet Ancelis Keysas, Minnesota'os universiteto fiziologas, turėjo kitų minčių. Keysas pastebėjo, kad širdies infarktai buvo reti kai kuriose Viduržemio jūros regiono šalyse ir Japonijojekur žmonių dietoje mažiau riebalų.

Įsitikinęs, kad yra priežastinis ryšys, jis pradėjo pirmąjį Seven Countries Study tyrimą m. Dalyvių dieta ir širdies būklė buvo patikrinta kas laikoma hipertenzija 5 ir po 10 metų nuo tyrimo pradžios. Keysas padarė išvadą, kad yra koreliacija tarp sočiųjų riebalų maiste, aukštesnio kraujo lipidų lygio ir širdies infarktų bei insultų rizikos.

Taip gimė lipidų hipotezė. Atradimą parėmė kiti tyrimai, ypač Framinghamo širdies tyrimai, sekę dietą ir širdies sveikatą Massachusettso mieste. Šio tyrimo ir vis augančio mirčių skaičiaus akivaizdoje — iki devintojo dešimtmečio nuo širdies infarktų kasmet mirdavo beveik milijonas amerikiečių — sveikatos tarnybos nutarė oficialiai propaguoti riebalų bendrai ir sočiųjų riebalų ypač, naudojimo sumažinimą. Oficialūs patarimai pirmą kartą pasirodė m.

JAV ir m. JK, ir nuo to laiko tvirtai laikėsi. Tačiau jau kurį laiką daugėja abejojančiųjų.

hipertenzija gydant hipertiroidizmą

Abejojantieji gavo dar vieną paspirtį iš kitos metaanalizės, publikuotos kovą Annals of Internal Medicinevolp Joje nagrinėjami rezultatai 72 tyrimų, kuriuose dalyvavo žmonių iš 18 šalių. Daugelio nustebimui, egzistuojančios dietos patarimų paramos joje nerasta.

Dietologė: mažai angliavandenių turinti dieta gali skatinti nutukimą ir kenkti sveikatai - LRT

Gausus nesočiųjų riebalų naudojimas, panašu, apsaugos nesuteikė. Analizė buvo stipriai kritikuota už metodologines klaidas ir tyrimų, kurie turėjo būti įtraukti, praleidimą.

Mažai riebalų turinti dieta: dvi rimtos priežastys, kodėl verta jos laikytis Mažai riebalų turinti dieta: dvi rimtos priežastys, kodėl verta jos laikytis Lapkričio 24, L. Sakote, kad nenorite į jokias dietas nei akies krašteliu pažiūrėti? Į šią verta. Dėl dviejų priežasčių. Pirma, ši dieta išvalys kraujagysles ir tokiu būdu sumažins riziką susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis.

Bet autoriai laikosi savo bendros išvados ir sako, kad dokumentas jau padarė siektą tabu apie sočiuosius riebalus griovimo poveikį. Žalia šviesa Už akademinės bendruomenės ribų išvados priimtos entuziastingai.

O maistas, turbūt visi sutiks, yra vienas iš gyvenimo malonumų. Tačiau kartais už tą malonumą turime mokėti pačia brangiausia pasaulyje valiuta — sveikata. Anot Pasaulio sveikatos organizacijos PSOjei žmonės nepiktnaudžiautų alkoholiu, nerūkytų, būtų fiziškai aktyvūs ir laikytųsi sveikos mitybos principų — būtų galima išvengti: 80 proc. II tipo cukrinio deabeto ir 30 proc.

Daugelis komentatorių interpretavo tai kaip žalią šviesą vėl valgyti sočiuosius riebalus. Bet ar iš tiesų? Ar Keysas tikrai neteisingai suprato? O gal yra kitas konflikto tarp jo darbo bei daugelio jį remiančių mažai riebalų turinti dieta širdies sveikatai ir dviejų nesenų metaanalizių paaiškinimas?

Dar odos bėrimas su hipertenzija, kai Keyso tyrimas pradėjo daryti įtaką sveikatos rekomendacijoms, kritikai nurodydavo jo spragas. Vienas iš dažniausių nusiskundimų buvo tas, kad jis išrankiojo jo hipotezę remiančius duomenis, ignoruodamas tokias šalis, kaip Prancūzija, kur paplitusi daug riebalų turinti dieta, tačiau širdies ligų lygis žemas.

Stipriausi įrodymai mažai riebalų turinčios dietos naudai atėjo iš Kretos, bet pasirodė, kad Keysas fiksavo kai kuriuos valgymų duomenis gavėnios metu, kai graikai tradiciškai vengia mėsos ir sūrio, tad galėjo nepakankamai įvertinti įprastinį riebalų naudojimą. Framinghamo tyrimas irgi nebuvo be priekaištų. Kritikai sako, kad buvo tiriama nereprezentatyvi grupė, daugiausia iš baltaodžių vyrų it moterų, turėjusių didelę širdies ligų riziką dėl nesusijusių mažai riebalų turinti dieta širdies sveikatai maitinimusi priežasčių, tokių, kaip rūkymas.

Neseniai paaiškėjo, kad sočiųjų riebalų poveikis sudėtingesnis, nei tada manyta. Ronaldas Kraussas iš Kalifornijos universiteto San Franciske ilgai tyrė ryšius tarp lipoproteinų ir širdies kraujagyslių ligų. Jis dalyvavo m. Jis nurodo tyrimus, rodančius, kad ne visi LDL yra tokie patys ir kad visų jų laikymas blogais buvo klaida. Dabar plačiai pripažįstama, kad LDL būna dviejų tipų — didelės putlios dalelės ir mažesnės, kompaktiškesnės.

Mūsų draugai

Būtent šios ir stipriai siejamos su širdies ligų rizika, tuo tarpu putliosios atrodo daug mažiau rizikingos. Svarbiausia, pažymi Kraussas, sočiųjų riebalų naudojimas didina putliųjų LDL lygį. Be to, yra tyrimų, rodančių, kad mažųjų LDL gausėja dėl dietų, kuriose mažai riebalų ir daug angliavandenių, ypač — cukrų.

Kodėl mažesnės LDL dalelės rizikingesnės? Keliaudamos kraujo tėkme, LDL dalelės prikimba prie ląstelių ir pasitraukia iš cirkuliacijos. Kraussas sako, kad mažesnės LDL dalelės taip lengvai neprikimba, todėl ilgiau išlieka kraujyje — o kuo ilgiau jos užtrunka, tuo didesnė pažeidimo sukėlimo rizika. Be to, jos lengviau konvertuojamos į labiau kenkiančią oksiduotą formą.

Galiausiai, esant tokiam pačiam cholesterolio lygiui, jų yra tiesiog daugiau. O daugiau LDL reiškia didesnę arterijų pažeidimo riziką, sako Kraussas. Jis mano, kad įrodymai yra pakankamai stiprūs, kad būtų pakeistos maitinimosi rekomendacijos. Bet Susan Jebb, dietologijos ir visuomenės sveikatos profesorė iš Oxfordo universiteto, sako, kad dar per anksti priimti į hipertenzija sergantį Tailandą alternatyvų LDL ir sveikatos modelį.

Tai verta ištirti, bet kol kas manęs tai neįtikina. Jis sako, kad pradinė idėja, jog dieta gausi sočiųjų riebalų didina širdies ligų riziką, tebelieka įtikinanti ir kad yra kitų, ją remiančių, metaanalizių. Jis taip pat nurodo tvirtus įrodymus iš tyrimų su gyvūnais, kurių dietos kontrolės lygio neina pritaikyti tyrimams su žmonėmis.

Jie vėl ir vėl rodo, kad sotieji riebalai lemia aukštą LDL lygį ir sukietėjusias arterijas, sako jis. O kaip jis paaiškintų metaanalizes, atmetančias abejonės šešėlį ant tradicinių įsitikinimų? Tokie faktoriai, kaip nesimankštinimas, alkoholio vartojimas ir kūno masė gali nustelbti riebalų įtaką. Žinoma, debatų negalima atskirti nuo bendro kalorijų sunaudojimo, kuris augo nuo aštuntojo dešimtmečio JAV ir kitose šalyse. Todėl radosi daugiau žmonių, turinčių antsvorį.

Nuorodos kopijavimas

O viršsvoris ar nutukimas didina širdies kraujagyslių ligų riziką. Kitas svarbus faktorius gali būti tai, ką žmonės dabar valgo vietoje sočiųjų riebalų.

Tai dera su vis labiau stiprėjančia idėja, kad tikrasis kenkėjas yra cukrus. Ir dar yra trans riebalai.

Populiariausi

Maisto chemikų maisto produktai nuo diabeto ir hipertenzijos kaip gyvūninių riebalų, pavyzdžiui, taukų, pakaitalai, jie gaminami, chemiškai pakeičiant augalinius aliejus taip, kad jie taptų kieti.

Bet vėliau pasirodė, kad trans riebalai sukelia širdies ligas. Apibendrinant, gali būti, kad metaanalizės paprasčiausiai rodo, kad sočiųjų riebalų atsisakymo pranašumus panaikino jų pakeitimas galvos skausmai sergant diabetu ir hipertenzija ir trans riebalais.

Tuo tarpu mokslas toliau stengiasi išsiaiškinti kai kuriuos riebalų metabolizmo neaiškumus, kurie taip pat galėtų padėti paaiškinti gluminančius rezultatus. Viena daug žadanti perspektyva, kad ne visi sočiųjų riebalų tipai yra tokie vienodi.

Pavyzdžiui, m. Kai kurie sotieji riebalai atrodo mažinantys šią riziką; kai kurie nesotieji ją didina.

Fresh articles

Mėsa prieš pieną Nors šiuos atradimus dar turės patvirtinti būsimi dideli tyrimai, vadovaujantis autorius Rajivas Chowdhury'is iš Cambridge'o universiteto sako, kad šią kryptį tirti verta.

Pienas ©  Shutterstock nuotr. Yra ir kitas įrodymas, kad ne visi sotieji riebalai vienodi.

hipertenzija profesinė liga

Kraussas taip pat cituoja tyrimus, rodančius, kad sūrio valgymas nepadidina blogojo cholesterolio lygio taip stipriai, kaip sviesto vartojimas, nors abiejų sočiųjų riebalų lygis identiškas. Tad, ar ateityje patarėjai sakys, pavyzdžiui, kad sotieji riebalai iš pieno produktų mažiau rizikingi, nei iš mėsos?

Ar ragins vietoje sviesto naudoti sūrį?

dietinis maisto hipertenzija